Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΥΤΟΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑ ΜΑΣ


ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητού
Εορτάζουμε αυτές τις ημέρες το «Πάσχα του καλοκαιριού», όπως λέει ο πιστός και θεοσεβής λαός μας. 
Ο μήνας Αύγουστος είναι αφιερωμένος στην Παναγία μας, στην ιερότερη και αγιότερη ανθρώπινη ύπαρξη, η οποία, μετά τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, η Οποία διαδραμάτισε τον σπουδαιότατο ρόλο στη διαδικασία της σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους.
 Αυτή έγινε το πολύτιμο δοχείο, όπου δέχτηκε και κυοφόρησε στα αγιασμένα σπλάχνα της τον ένσαρκο Λόγο του Θεού και Τον γέννησε χωρίς να χάσει την παρθενική της αγνότητα. Τονίζουν οι Πατέρες της Εκκλησίας μας πως, αν ο Θεός έδωσε τον Υιό Του τον μονογενή στην ανθρωπότητα, η ανθρωπότητα έδωσε τη Θεοτόκο, για να πραγματοποιηθεί το σχέδιο της θείας οικονομίας.

Οι Ορθόδοξοι πιστοί ευλαβούμαστε και τιμάμε την Παναγία μας, όπως ταιριάζει στο ιερότατο πρόσωπό της. Αντίθετα οι αιρετικοί έχουν παρεκκλίνει και στο θέμα της τιμής της Θεοτόκου.

 Οι μεν παπικοί την θεοποίησαν με τα απαράδεκτα και αντιχριστιανικά καινοφανή δόγματά τους, βεβηλώνοντας και αυτό ακόμη το δόγμα της Αγίας Τριάδος! Οι δε προτεστάντες την αγνοούν επιδεικτικά και δεν της αποδίδουν καμιά τιμή, απαξιώνοντάς Την από την υπέρτατη αξία, που της προσέδωσε η Εκκλησία μας εδώ και δύο χιλιάδες χρόνια. Επομένως μόνο στην Ορθοδοξία μας τιμάται ορθώς η Παρθένος Μαρία, την μόνη αληθινή Εκκλησία του Χριστού. 

Η ιερή μνήμη της Κοιμήσεώς της Παναγίας μας είναι μια καλή ευκαιρία να εκδηλώσει ο ευσεβής λαός των πιστών την αγάπη, τον σεβασμό, και την ευγνωμοσύνη του προς Αυτήν, η Οποία όντας άνθρωπος, αξιώθηκε να γίνει το τιμιότατο θείο δοχείο, το ιερότατο σκεύος, ώστε να δεχτεί τον άπειρο Θεό στο καθαρότατο σαρκίο Της, να κυοφορήσει τον άναρχο και αναλλοίωτο Θεό στην τίμια γαστέρα Της, να θρέψει τον απόλυτα αυτάρκη Θεό από τα παρθενικά Της αίματα, να κρατήσει στα σεπτά Της χέρια τον «αχώρητον παντί». 
  Γι’ αυτό και βλέπουμε με θαυμασμό αυτές τις ημέρες πληθώρα πιστών να κατακλύζουν τα ιερά Της προσκυνήματα σε όλη την Ελλάδα και σε όλον τον ορθόδοξο κόσμο! 

Το ιερό πρόσωπο της Θεοτόκου αποτελεί, σύμφωνα με την ορθόδοξη θεολογία μας, μέρος του απερινοήτου μυστηρίου της Θείας Οικονομίας. Μετά τον Τριαδικό Θεό Αυτή κατέστη το κύριο πρόσωπο, το οποίο συνέβαλε ουσιαστικά στην υλοποίηση του σχεδίου της σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους. 
Εκλέχτηκε από το Θεό ανάμεσα σε εκατομμύρια άλλα κορίτσια, αμέτρητων γενεών, ως η καθαρότερη και αγιότερη ανθρώπινη ύπαρξη, προκειμένου να γίνει Θεοτόκος. Οι Πατέρες της Εκκλησίας μας λένε πως για την υλοποίηση του σχεδίου της σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους, ο Θεός έδωσε τον Υιό του τον μονογενή και η ανθρωπότητα έδωσε την Παναγία.
 Στο ιερό πρόσωπο Εκείνης έγινε η μεγάλη συνάντηση Θεού και ανθρώπου. 
Μέσα στο πάναγνο σώμα Εκείνης έγινε η μεγάλη καταλλαγή (Εφεσ.2,16) και από αυτό ξεκίνησε η σωτηρία του ανθρωπίνου γένους, η αναδημιουργία και η θέωση του πεπτωκότος ανθρώπου. 

Ο μεγάλος Πατέρας της αρχαίας Εκκλησίας άγιος Ειρηναίος (+199) παραλλήλισε και σύγκρινε την Θεοτόκο με την ...
προμήτορα του ανθρωπίνου γένους, την Εύα, ώστε να δείξει τη διαφορά μεταξύ τους. 
Η παρθένος Εύα δεν έκαμε καλή χρήση των θείων δωρεών και δυνατοτήτων, που είχε λάβει από το Θεό, αλλά τα χρησιμοποίησε για το κακό και την καταστρατήγηση του θείου θελήματος. Η αιτία και η ρίζα της ανταρσίας αυτής υπήρξε ο εγωισμός και η έπαρση. 
Αν εκείνη υπήρξε φορέας της αλαζονείας, η Παναγία υπήρξε το πρότυπο της υπακοής και της ταπείνωσης. 

Ο ιερός πατήρ τονίζει πως «... η Εύα (έπρεπε) να αποκατασταθή εν τη Μαρία, ίνα μια παρθένος να γίνη συνηγόρος άλλης παρθένου και να εξαλήψη την ανυπακοήν της πρώτης δια της παρθενικής υπακοής» (Ειρ. Επιδ. Αποστ. Κηρύγματος 32,33). 

Επίσης ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων (+ 386) έγραψε πως «Δια παρθένου της Εύας ήλθεν ο θάνατος, έδει δια παρθένου, μάλλον δε εκ παρθένου φανήναι την ζωήν» (Κυρίλ. Ιερ. Κατηχ. 12,ιε΄ ). 

Η ευλογημένη ρήση Της προς τον άγγελο του ευαγγελισμού «ιδού η δούλη Κυρίου γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου» (Λουκ.1,38) αποτελεί σαφώς την πεμπτουσία της συμβολής Της στο έργο της εν Χριστώ σωτηρίας του κόσμου.

Το πρώτο ανθρώπινο πλάσμα, στο οποίο αποκαταστάθηκε η ανθρώπινη φύση στην αρχαία προπτωτική της μορφή και ωραιότητα, υπήρξε η Θεοτόκος. 

Με την επέλευση του Αγίου Πνεύματος κατά τον Ευαγγελισμό (Λουκ.1,35) καθαρίστηκε από τον ρύπο του προπατορικού αμαρτήματος, τον οποίο έφερε και Αυτή εκούσα, ως μέτοχος της ανθρώπινης φύσεως, καθιστώντας Την πλέον άμωμη κηλίδος ώστε, να δεχτεί στα αγνά σπλάχνα Της το «πυρ της θεότητος» και να μην καεί. 
Από τότε έγινε η «Κεχαριτωμένη», η αγιοτέρα ύπαρξη μετά τον Τριαδικό Θεό. 
Στο πρόσωπό Της έγινε η απαρχή της λυτρώσεως του κόσμου και της θεώσεως του ανθρώπου.
Η συμβολή της Παναγίας μας κατά τη διάρκεια του επί γης απολυτρωτικού έργου του Χριστού υπήρξε τεράστιο.
 Βρισκόταν συνεχώς πλάι στον Λυτρωτή μας, από τη Γέννηση ως το Πάθος, την Ανάσταση και την Ανάληψη. Δοκίμασε, ως μητέρα, τις πίκρες των παθημάτων του Θείου Γιου της, με αποκορύφωμα εκείνη του σταυρικού θανάτου Του. Ένοιωσε κοντά Του την αγωνία Εκείνου για την υλοποίηση του θείου σχεδίου της σωτηρίας του κόσμου . Σύμφωνα επίσης με την αρχέγονη παράδοση της Εκκλησία μας Αυτή ήταν που εμψύχωνε τους διωκόμενους πρώτους χριστιανούς της νεαρής Εκκλησίας των Ιεροσολύμων.
Κοντολογίς η επί γης ζωή της Παναγίας μας υπήρξε ένας συνεχής αγώνας και προσφορά για τη σωτηρία του ανθρωπίνου γένους.  
Αυτό το γνωρίζει πολύ καλά ο πιστός λαός του Θεού, γι’ αυτό αποδίδει στη Θεοτόκο, από την αρχαιότητα ως σήμερα, ύψιστη τιμή, τη μεγαλύτερη, μετά τον Τριαδικό Θεό.

Το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, όπως αναφέραμε, είναι αφιερωμένο στην Παναγία μας. Οι Ορθόδοξοι πιστοί, συμμετέχουμε καθημερινά στις κατανυκτικές ακολουθίες των δύο υπέροχων Παρακλητικών Κανόνων, οι οποίοι ψάλλονται εναλλάξ κάθε ημέρα. 
Νηστεύουμε, εξομολογούμαστε, κοινωνούμε. 
Τρέχουμε με δάκρυα στα μάτια να εναποθέσουμε σε Αυτή τις δυσκολίες και τα βάσανα της ζωής μας, Την παρακαλούμε με ζέση ψυχής να ελαφρώσει τον βαρύ ζυγό μας, διότι πιστεύουμε ακράδαντα πως η γλυκιά Θεομάνα και μετά την σεπτή Της Κοίμηση συνεχίζει να αγαπά και να νοιάζεται για μας τους ανθρώπους.
Μέσα στη μεγάλη καρδιά Της υπάρχει χώρος για τον κάθε άνθρωπο, όχι μόνο για τους πιστούς, αλλά και για τους αμαρτωλούς και ασεβείς, ακόμα και για τους υβριστές Της, αυτούς που βλασφημούν το ιερό όνομά Της!  
Η μακάρια θέση Της κοντά στον Υιό Της και Θεό μας Ιησού Χριστό, της δίνει την ευχέρεια να προσεύχεται για τον καθένα μας, για κάθε μας πρόβλημα. 
Τα αποτελέσματα των βοηθειών Της είναι απτά. 
Γι’ αυτό ψάλλουμε στον περίφημο Μικρό Παρακλητικό Κανόνα προς Αυτήν:  
«Ουδείς προστρέχων επί σοι κατησχυμένος από σου εκπορεύεται, αγνή Παρθένε Θεοτόκε, αλλ’ αιτείται την χάριν και λαμβάνει το δώρημα, προς το συμφέρον της αιτήσεως».
Θεωρούμε ότι στις δύστηνες ημέρες που ζούμε, η Παναγία μας, η γλυκιά μάνα του κόσμου, μπορεί να γίνει αρωγός και παρήγορός μας.
 Να απαλύνει τις θλίψεις μας και να μας δώσει κουράγιο και δύναμη να βγούμε από την πολύπλευρη κρίση. 
Ας την επικαλεστούμε, και ας είμαστε σίγουροι ότι θα τύχουμε της αρωγής Της, ως πρόσωπα και ως κοινωνία!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις