Τετάρτη, 24 Νοεμβρίου 2010

Επιστολή Τσελεγγίδη στον Ραγκούση - Εκτιμήσεις του Ορθόδοξου παρατηρητηρίου





Δεν πρόλαβε να στεγνώσει το μελάνι στο κείενο με τα σχόλια και τις παρατηρήσεις μας πάνω στο ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου για την "Κάρτα του Πολίτη" και λάβαμε e-mail το οποίο μας πληροφορούσε για την επιστολή του καθηγητού κ. Τσελεγγίδη προς τον Υπουργό εσωτερικών κ. Ραγκούση.


Δυστυχώς αυτά που γράψαμε λίγες ώρες πρίν αναφερόμενοι στον  ανακοινωθέν  της Ιεράς Συνόδου, επιβεβαιώνονται  τελικά στην επιστολή  του κ. Τσελεγγίδη.
Επί της ουσίας  η κυβέρνηση  απέδειξε ότι οι  διαβεβαιώσεις των απεσταλμένων  της στην κοινή σύσκεψη  με την ειδική συνοδική επιτροπή της Εκκλησίας ,δεν ήταν παρά  ένας ελιγμός  προκειμένου να  "αποσπάσουν" μία  κατευναστικού τύπου  ανακοίνωση απο την Ιερά Σύνοδο, ώστε να προχωρήσουν  αιφνιδιαστικά  σε μία   express "διαβούλευση"  διάρκειας τριών εβδομάδων. 
Το επιχείρημα  του κ. Τσελεγγίδη  που ετέθη στην επιστολή του  υπο την μορφή   της ρητορικής ερώτησης   "Πώς να διατυπώσουμε απόψεις και προτάσεις για ένα θέμα για το οποίο κρατούμεθα σε πλήρη άγνοια; ", επιδέχεται διπλής ερμηνείας.
Σύμφωνα με την πρώτη  ο κ. καθηγητής  υποθέτει -και μάλλον ορθά- ότι  ο Ελληνικός λαός τον οποίο ο κ. Ραγκούσης προσκαλεί  σε διαβούλευση για την  "Κάρτα του Πολίτη" δεν...
γνωρίζει  κάν το αντικείμενο  της διαβούλευσης ή  στην καλύτερη περίπτωση  δεν έχει  ενημερωθεί απο την πολιτεία  για αυτό.
Η δεύτερη  όμως ερμηνεία   αυτού του ισχυρού  όντως επιχειρήματος, αναδεικνύει  κάτι που  κατα την ταπεινή μας γνώμη είναι  σημαντικώτερο απο την   διαπίστωση  της κυβερνητικής αφερεγγυότητας ή  και σκοπιμότητας όπως αφήνεται να εννοηθεί  σε κάποιο σημείο της επιστολής .Γίνεται  εμφανής πλέον και εμμέσως ομολογείται  η  αδυναμία  της  ειδικής  συνοδικής επιτροπής
Πλην των δημοσιευμένων προτάσεων του κ Τσελεγγίδη προς την νομοκανονική  συνοδική  επιτροπή ,δεν είδαμε  κάποιο άλλο μέλος  της ειδικής συνοδικής επιτροπής να  εκφράζει τις  ειδικές επιστημονικές του απόψεις  για  την"κάρτα του πολίτη".
Είναι δυνατόν να ορίζεται απο την Ιερά Σύνοδο  μια επιτροπή   στα μέλη της οποίας να μην υπάρχει ένας ειδικός  επιστήμονας που να  μην έχει  "πλήρη άγνοια"   σε θέματα  ηλεκτρονικών  ταυτοτήτων , και  ηλεκτρονικής διακυβέρνησης;
Θα δεχόμαστε σαν επιχείρημα   την  "σχετική άγνοια"  γύρω απο την "κάρτα του πολίτη"  και μαλιστα  θα λέγαμε  ότι  και εμείς   δεν  γνωρίζουμε  τις  "ελληνικές ιδιαιτερότητες"  της.Όμως δεν  μπορούμε να δεχτούμε ότι υπάρχει "πλήρης άγνοια"  για κάτι   που  δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια  "έξυπνη" ηλεκτρονική  ταυτότητα   η οποία θα εξυπηρετήσει  την λειτουργία της  ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και  των υπολοίπων διασυνδεδεμένων  με αυτήν συστημάτων.
Για το τι είναι ηλεκτρονική ταυτότητα, πως λειτουργεί, ποιές είναι  οι  δυνατότητές της , πως  διασυνδέεται με τα υπόλοιπα συστήματα  τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο , ποιός ειναι ο ρόλος της  στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση,  το νομικό καθεστώς , οι χρησιμοποιούμενες υποδομές , οι κοινωνικές αντιδράσεις , τα επιχειρήματα  των  "Αντιρρησιών Ορθόδοξης Συνείδησης"  και  άλλα πολλά,  μπορει να  πληροφορηθεί ο  οποιοσδήποτε  απο εκατοντάδες   πηγές  στο διαδίκτυο αλλα και στην βιβλιογραφία.
Θα μπορούσαν  π.χ στην ειδική συνοδική  επιτροπή να γνωρίζουν  αυτά που  γράφτηκαν πρόσφατα για την γελοιοποίηση της ασφάλειας και του απαραχάρακτου  της νέας ηλεκτρονικής  ταυτότητας  στην Γερμανία, ή  για τις  εμπεριστατωμένες αντιρρήσεις κοινωνικών ομάδων και οργανώσεων   εναντίον της  νέας ηλεκτρονικής ταυτότητας στην Μ.Βρετανία .
Θα έπρεπε να έχουν  ενημερωθεί  για τις  δικές μας αντιρρήσεις και τα επιχειρήματα των "Αντιρρησιών Ορθόδοξης Συνείδησης" όπως έχουν αυτά εκφρασθεί τόσο  με την αρθρογραφία των συνεργαζομενων  ιστολογίων και ιστοσελίδων όσο και με την συλλογή  25.000 υπογραφών μέχρι σήμερα.
Λυπούμεθα διότι ακομα και εκ των ερωτήσεων που απευθύνει  στο τελος ο κ.Τσελεγγίδης  φαίνεται ότι  το ζήτημα  προασπαθεί να το αντιμετωπίσει μόνος του  βασιζόμενος  στην γνωστή  πρόταση  που είχε κάνει προ μηνών.
Θεωρούμε ότι  η μελέτη  των συνοδικών επιτροπών  πάνω στο τεραστιο και  άκρως επείγον αυτό θέμα δεν πρέπει να  περιορισθεί  σε μία λεπτομερή  ανάλυση  μιας  κατάλληλης και επαρκούς  κυβερνητικής  ενημέρωσης αλλά  να επεκταθεί και σε  δεκάδες άλλες παραμέτρους οι οποίες είναι σχετκές με αυτό,καθώς επίσης και με τις εφαρμογές  του που ήδη "τρέχουν" σε άλλα κράτη.


Επιστολή  Τσελεγγίδη στον Ραγκούση για την "Κάρτα του Πολίτη"
Προς
το Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης
& Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
Υπ’όψιν: Εντιμοτάτου κ. Υπουργού
    
Κοινοποίηση προς:
1) Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος
2) Ημερήσιο τύπο 


Εντιμότατε κ. Υπουργέ,
Μελετήσαμε την από 17 Νοεμβρίου 2010 ανακοίνωση που αναρτήσατε στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Υπουργείου σας http://www.opengov.gr/ypes με τίτλο «Δημόσια διαβούλευση για την βέλτιστη αξιοποίηση της Κάρτας του Πολίτη». Εν πρώτοις αισθανόμαστε την ανάγκη να σας ευχαριστήσουμε για την πρωτοβουλία σας, να διαβουλευθείτε με τους πολίτες και φορείς για ένα τόσο σοβαρό θέμα και να ζητήσετε την διατύπωση των απόψεών μας, των προτάσεών μας κ.λ.π. Αυτή η ενέργειά σας είναι αξιέπαινη και πρωτοφανής για τα ελληνικά χρονικά και είναι δείγμα προσπάθειας για υγιή Δημοκρατία.
Ως πολίτες, λοιπόν, σεβόμενοι την έκκλησή σας, προβαίνουμε στην παρούσα:
Εντιμότατε κ. Υπουργέ, σε μια δημοκρατική κοινωνία προηγείται της όποιας διαβούλευσης για ένα θέμα η ενημέρωση γι’αυτό το θέμα. Εμείς ως πολίτες, διακατεχόμεθα από πλήρη άγνοια για το τι είναι η «κάρτα του πολίτη». Πώς λοιπόν να προσέλθουμε  στην διαβούλευση  που μας καλείτε; Πώς να συμμετάσχουμε στην δημόσια συζήτηση για την «κάρτα του πολίτη»; Πώς να διατυπώσουμε απόψεις και προτάσεις για ένα θέμα για το οποίο κρατούμεθα σε πλήρη άγνοια; Και πώς διακατεχόμενοι εμείς οι πολίτες από πλήρη άγνοια, είναι δυνατόν εσείς να ευελπιστείτε στην συμβολή μας για τη διαμόρφωση μιας «κάρτας πολίτη» που θα αξιοποιηθεί στον μέγιστο βαθμό από τους ίδιους τους πολίτες;
Την Τετάρτη 17 Νοεμβρίου 2010 η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος εξέδωσε ανακοίνωση για την «κάρτα του πολίτη»
Εντός αυτής αναφέρει ότι στελέχη της ελληνικής κυβερνήσεως βεβαίωσαν ότι
1) «στην "κάρτα του πολίτη" θα περιέχονται μόνον τα στοιχεία ταυτότητας του κατόχου και θα εκδοθεί προς αντικατάσταση της αστυνομικής ταυτότητας» και ότι 
2) «αναμένεται από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες να δοθεί προς δημόσια διαβούλευση στις αρχές του νέου έτους 2011», και επομένως αναμένεται να δοθεί και προς την Διαρκή Ιερά Σύνοδο, σχέδιο κειμένου με τις τεχνικές και νομικές προϋποθέσεις για την έκδοση της «κάρτας». 
Την ίδια ημέρα, όμως κ. Υπουργέ, εσείς εκδώσατε το εν λόγω ανακοινωθέν, λέγοντας ότι η κάρτα «θα διευκολύνει την ευρύτατη ανάπτυξη υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και θα παρέχονται ασφαλείς υπηρεσίες στον πολίτη-δημότη, πολίτη-ασφαλισμένο, πολίτη-φορολογούμενο, πολίτη-αγρότη, πολίτη-φοιτητή κ.λ.π.».  
Και ενώ τα στελέχη της κυβέρνησης  διαβεβαίωσαν την Ιερά Σύνοδο ότι από τις αρχές του 2011 θα δοθεί το σχέδιο νόμου προς διαβούλευση, εσείς την ίδια ημέρα αναρτήσατε την δική σας ανακοίνωση και καλείτε τους πολίτες προς διαβούλευση.
Δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι πέραν του ότι μας κρατάτε σε πλήρη άγνοια, επί πλέον μεθοδευμένα προβαίνετε και σε παραπληροφόρηση ενός από τους σπουδαιότερους φορείς, που είναι η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος και τα μέλη της εκφράζουν την συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού Λαού. 

Δεν θέλουμε, βεβαίως, να πιστέψουμε ούτε και ότι η ενέργειά σας αυτή έχει ως βαθύτερο σκοπό να διακρίνει προς τα πού θα κινηθεί η διαμαρτυρία των Ελλήνων πολιτών.  
Προκειμένου να διαλυθεί κάθε υπόνοια περί των ανωτέρω, οφείλετε κ. Υπουργέ, να ανακαλέσετε την πρόσκληση προς διαβούλευση που στείλατε στους Έλληνες πολίτες (που διακατέχονται από πλήρη άγνοια επί του θέματος)  και να προβείτε στην πλήρη, ορθή, αντικειμενική ενημέρωσή τους, ώστε αφού θα γνωρίζουν το τι τους ετοιμάζετε (αφού και προεκλογικά δεν θέσατε τέτοιο θέμα), να προσέλθουν στην συνέχεια στην διαβούλευση.  
Οφείλετε λοιπόν να παρέχετε στους Έλληνες πολίτες όλα εκείνα τα ακριβή στοιχεία, λ.χ.:

1) Ποιες ακριβώς θα είναι οι χρήσεις αυτής της κάρτας.
2) Θα αποτελεί και μέσο οικονομικών συναλλαγών;
3) Θα είναι τα δεδομένα της για εθνική μόνο χρήση ή και για διασυνοριακή; (τα δεδομένα θα λαμβάνονται και από τις χώρες που ανήκουν στην Schengen;)
4) Ποια είναι τα τεχνικά χαρακτηριστικά της; Θα φέρει μαγνητική ταινία; Μικροτσίπ; Bar Code;
5) Έχει εγκριθεί η χρήση της από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων; Ποιες είναι οι νομικές προϋποθέσεις;

6) Εάν πρόκειται και για διασυνοριακή χρήση στις χώρες που ισχύει η Συνθήκη Schengen, βάσει ποιου νόμου οι Έλληνες πολίτες θα προστατεύονται από την διακίνηση, τη συλλογή και την διάδοση των προσωπικών τους δεδομένων, λαμβάνοντας σοβαρά υπ’όψιν το γεγονός ότι ο Νόμος 2472/1997 ανήκει στο Τριτογενές Δίκαιο και είναι αδύνατον να προστατεύσει τον πολίτη από τα όσα έχουν νομοθετηθεί σε υπερεθνικό επίπεδο με την Schengen, η οποία ανήκει στο Πρωτογενές Δίκαιο.
7) Με την «κάρτα του πολίτη» θα λάβει ο κάθε Έλληνας πολίτης έναν ενιαίο μοναδικό κωδικό αριθμό για την Ελλάδα, την Ευρώπη ή παγκοσμίως;
8) Πέραν του ενιαίου κωδικού προσωπικού αριθμού, θα ενυπάρχει σε αυτή την κάρτα κάποιος κωδικός ασφαλείας, όπως ο αριθμός 666;
9) Αυτή η «κάρτα του πολίτη» στα πλαίσια  ποιας Κοινοτικής Οδηγίας γίνεται; Αφορά την πρακτική εφαρμογής της Συνθήκης Schengen; Και αν ναι, αποτελεί κάποιο προστάδιο και θα ακολουθήσει άλλος τρόπος εφαρμογής της στην συνέχεια;  Ή πρόκειται για το τελικό στάδιο;
10) Ποια ακριβώς ασφάλεια θα παρέχει αυτή η «κάρτα του πολίτη»; Μήπως σε ευρωπαϊκό επίπεδο συζητήθηκε η πρώτη φάση  να είναι στην κάρτα και στο τελικό στάδιο να τίθεται στο χέρι και στο μέτωπο για μεγαλύτερη ασφάλεια;
Εντιμότατε κ. Υπουργέ, οι πολίτες όλα αυτά τα αγνοούμε και δεν είναι δυνατόν να ανταποκριθούμε στην πρόσκλησή σας. Θα αναμένουμε την πλήρη και δημοκρατική ενημέρωσή μας για ένα θέμα που αφορά, όπως λέτε, την εξυπηρέτηση ημών των πολιτών, ώστε στην συνέχεια να έχουμε την δυνατότητα να συμμετέχουμε στην δημόσια συζήτηση και διαβούλευση.
Μετά τιμής
Δημήτριος Τσελεγγίδης
Καθηγητής Α.Π.Θ.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλιά σας είναι ευπρόσδεκτα όταν διατυπώνονται με ευπρέπεια και ευγένεια.