"Κάρτα του Πολίτη" - "Αρχή Προστασίας Δεδομένων" : Oύτε ανεξάρτητη είναι ούτε προστασία παρέχει στον πολίτη!
Διαβάζω ότι ο πρόεδρος της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα δήλωσε ότι φυσικά και ανησυχεί για την Κάρτα του Πολίτη, "αλλά δεν μπορούμε να επιλαμβανόμεθα με βάση δημοσιεύματα" (βλ. εδώ).
Δυστυχώς η Αρχή έχει συμπληρώσει πάνω από δέκα χρόνια λειτουργίας και ο κ. Γεραρής βρίσκεται 2,5 χρόνια στη θέση του Προέδρου της κι ακόμη δεν έχει γίνει αντιληπτός ο προληπτικός ρόλος επέμβασης που επιφυλάσσεται σε αυτόν τον θεσμό από τη νομοθεσία. Η Αρχή φυσικά και οφείλει να επιλαμβάνεται με βάση δημοσιεύματα, αυτεπαγγέλτως, πριν να είναι ήδη πολύ αργά!
Αν οι υπεύθυνοι της Αρχής είχαν παρακολουθήσει τις διεθνείς εξελίξεις, θα γνώριζαν ότι ο ρόλος της ανεξάρτητης αρχής είναι να προλαμβάνει κι όχι να θεραπεύει. Ο ομόλογος θεσμός σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Ευρωπαίος Επόπτης Προστασίας Δεδομένων τοποθετείται δημόσια με αναλυτικές Γνωμοδοτήσεις ακόμη κι όταν οι φημολογούμενες ρυθμίσεις βασίζονται σε διαρροές ή σε δηλώσεις αξιωματούχων. Μια επίσκεψη στην.....
ιστοσελίδα του (εδώ) αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι φυσικά και δεν περιμένει η Ανεξάρτητη Αρχή να τεθεί σε "διαβούλευση" ένα κείμενο, το οποίο πολύ συχνά "τσιμπάει" ως διαρροή από διάφορα ειδησεογραφικά site. Για παράδειγμα, η Γνωμοδότηση του ΕΕΠΔ για την ACTA (βλ. εδώ) περιέχει μια πλήρη αξιολόγηση της εν λόγω προετοιμαζόμενης διεθνούς συμφωνίας, χωρίς καν να έχει δοθεί στη δημοσιότητα ένα επίσημο προσχέδιό της! Αυτό θα πει προληπτική παρέμβαση που θέτει τους συνταγματικούς φραγμούς στον νομοθέτη, εκ των προτέρων.
ιστοσελίδα του (εδώ) αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι φυσικά και δεν περιμένει η Ανεξάρτητη Αρχή να τεθεί σε "διαβούλευση" ένα κείμενο, το οποίο πολύ συχνά "τσιμπάει" ως διαρροή από διάφορα ειδησεογραφικά site. Για παράδειγμα, η Γνωμοδότηση του ΕΕΠΔ για την ACTA (βλ. εδώ) περιέχει μια πλήρη αξιολόγηση της εν λόγω προετοιμαζόμενης διεθνούς συμφωνίας, χωρίς καν να έχει δοθεί στη δημοσιότητα ένα επίσημο προσχέδιό της! Αυτό θα πει προληπτική παρέμβαση που θέτει τους συνταγματικούς φραγμούς στον νομοθέτη, εκ των προτέρων.
Δυστυχώς η Ελληνική Αρχή Προστασίας Δεδομένων μας έχει συνηθίσει στις εκ των υστέρων επεμβάσεις της: η γνωμοδότηση για τις κάμερες και το dna το καλοκαίρι του 2009 δημοσιεύθηκε 15 μέρες μετά την ψήφιση του αντισυνταγματικού νομοσχεδίου. Η επέμβαση της Αρχής για το θέμα της απογραφής των δημοσίων υπαλλήλων επίσης ήρθε αφού ήδη είχε εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση - σε αυτό βέβαια υπάρχει και ευθύνη της κυβέρνησης που δεν ζήτησε εγκαίρως την γνωμοδότηση της Αρχής.
Η Αρχή οφείλει όχι απλώς να υπενθυμίζει την ύπαρξή της με συναισθηματικές δηλώσεις περί "ανησυχίας", αλλά να προλαμβάνει τις εξελίξεις θέτοντας εξ αρχής το πλαίσιο ανθρώπινων δικαιωμάτων που οφείλει να σεβαστεί η νομοθεσία. Στην περίπτωση της Κάρτας του Πολίτη, έπρεπε ήδη η Αρχή να είχε δημοσιοποιήσει ένα Position Paper για την υπερσυγκέντρωση πληροφοριών σε "έξυπνες κάρτες", βάσει της δικής της νομολογίας, αλλά και σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Έτσι η Αρχή θα έθετε εκ των προτέρων στο νομοθέτη τα όρια εντός των οποίων μπορεί να κινηθεί η διαχείριση της σχετικής ύλης. Εξάλλου, δεν πρόκειται απλώς για "δημοσιεύματα" όπως λέει ο κ. Γεραρής, αλλά για επίσημες κυβερνητικές δηλώσεις που σκιαγραφούν ορισμένα δομικά χαρακτηριστικά της λειτουργίας που θα έχει αυτή η Κάρτα, τα οποία σαφώς και μπορούν να σχολιαστούν από την Αρχή και να τεθούν τα πλαίσια συνταγματικότητας βάσει των οποίων θα ήταν ανεκτές σχετικές λειτουργίες έξυπνης κάρτας.
Η Αρχή μας απογοητεύει για άλλη μια φορά κι αυτό αυτό θα πρέπει να ληφθεί ιδιαιτέρως υπόψη από την Κυβέρνηση, γιατί όπως φαίνεται πρόκειται για ένα δημόσιο όργανο το οποίο αδυνατεί εδώ και χρόνια πια να ασκήσει τις συνταγματικές του αρμοδιότητες. Χρειάζεται μια εκτεταμένη αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της Αρχής και μια καλή εκκαθάριση στη στελέχωσή της, όταν θα λήξουν οι τρέχουσες θητείες.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλιά σας είναι ευπρόσδεκτα όταν διατυπώνονται με ευπρέπεια και ευγένεια.