Πέμπτη, 6 Ιουνίου 2013

Αρχιεπίσκοπος Ιλαρίων Τρόϊτσκι (1886-1929) Ιερομάρτυς και πρόμαχος της Εκκλησίας του Χριστού







Αρχιεπίσκοπος Ιλαρίων Τρόϊτσκι
(1886-1929)
Ιερομάρτυς και πρόμαχος της Εκκλησίας του Χριστού
π.Ιωάννη Φωτόπουλου

Γνώρισμα του αληθινού φιλοσόφου είναι η ζωή του να συμφωνεί με τις πεποιθήσεις του. Ο Ιερομάρτυς Ιλαρίων δεν μας άφησε μόνο συγγράμματα με βαθύ περιεχόμενο και έμπνευση, αλλά και με τη ζωή του έδωσε μαρτυρία για τη μεγάλη τους σημασία. Τη διδασκαλία του περί Εκκλησίας τη βεβαίωσε με τη γεμάτη αυταπάρνηση διακονία του. Την απολογία του για τον μοναχισμό την επαλήθευση με τις μοναστικές του αρετές, και το κήρυγμα για ένα χαρούμενο Χριστιανισμό με τη μεγαλοψυχία του στο μαρτύριο. Η θεολογία του επισκόπου Ιλαρίωνος ποτέ δεν ήταν αφηρημένη και σχολαστική, αλλά πάντοτε είχε μεγάλη αμεσότητα με τη ζωή και τα ουσιαστικά της ερωτήματα. Και στις δημοσιευμένες εργασίες του βρίσκεται εκείνη η αντανάκλαση της αιωνιότητος που μας επιτρέπει να βλέπουμε τα πράγματα στη γνήσιά τους διάσταση.
Περιεχόμενα
Πρόλογος 
Εισαγωγικό σημείωμα που αφορά στην εργασία μας(μετάφραση, επιλογή και σύνθεση κειμένων) 
Δοκίμιο για τη ζωή και τα έργα  του ιερομάρτυρος αρχιεπισκόπου Βερέισκι 
Ι. ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΛΑΡΙΩΝΟΣ 
Αρχή της επίγειας πορείας του 
Σπουδές στην Πνευματική Ακαδημία της Μόσχας – Ταξίδια στη Δύση 
Εκπαιδευτική δραστηριότητα  στην Πνευματική Ακαδημία της Μόσχας 
Η είσοδος του Βλαδίμηρου Τρόϊτσκι στον μοναχισμό και τον κλήρο 
Συμμετοχή στη Σύνοδο των ετών 1917-1918 
Δραστηριότητα κατά τα έτη 1918-1923 
Διωγμοί και τρεις συλλήψεις – Ο Ιλαρίων, επίσκοπος 
Εξορία στον Αρχάγγελο 
Στη Μόσχα. Δράση κατά των ανανεωτών. Συζητήσεις στο Πολυτεχνείο Σολοφκί 
«Δεν πειράζει πού άργησες να έρθεις στην εξορία… Και τώρα ακόμα σε δέχεται ο Θεός…». 
 Ορκισμένος εχθρός του ευσεβισμού και των ψευδοχαρισματούχων 
 Στοργικός ποιμένας 
Η σωτηρία του κομισαρίου Σούχοφ. 
Πάσχα στα Σολοφκί 
Αγώνες για την ενότητα της ρωσικής Εκκλησίας 
Πάσχα στο νησί Πόποβα 
Πίσω στα Σολοφκί. Νέα σχίσματα – νέοι αγώνες του αγίου 
Ο γολγοθάς του Αρχιερέως Ιλαρίωνος 
Η αγιοκατάταξη του ιερομάρτυρος Ιλαρίωνος 
Πιστή μαθήτρια άχρι θανάτου 
Δόξα τω Θεω πάντων ένεκεν!  
ΙΙ. ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΙΛΑΡΙΩΝΟΣ ΤΡΟΪΤΣΚΙ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΒΕΡΕΪΣΚΙ 
Το θεολογικό έργο του αγίου Ιλαρίωνος Τρόϊτσκι 
α) Η διατριβή του «Μελέτη ιστορική του Δόγματος περί Εκκλησίας» 
 β) Θεολογικά έργα του Αρχιμ. Ιλαρίωνος κατά τα έτη 1914-1916 
1. Δεν υπάρχει Χριστιανισμός χωρίς Εκκλησία 
Τι σημαίνει «πιστεύω στην Εκκλησία» 
Εκκλησιαστικές αλλοιώσεις Παπισμού-Προτεσταντισμού 
Δυτικές επιδράσεις στη ρωσική κοινωνία 
«Χριστιανισμός» χωρίς Εκκλησία! 
Συμπάθεια στον «Χριστιανισμό»,εχθρότητα προς την Εκκλησία 
Αυτονόητος ο αφορισμός των αποστατών της Εκκλησίας 
Υπάρχει Χριστιανισμός χωρίς Εκκλησία; 
Η Αγία Τριάς, πρότυπο της ενότητος της Εκκλησίας 
Η Εκκλησία κοινωνία αγάπης στον αντίποδα της «Βαβέλ» 
Για την ενότητα των ανθρώπων δεν επαρκεί η εντολή της αγάπης χωρίς την Εκκλησία 
Ενότητα των πιστών εν τη Θεία Ευχαριστία 
Το Άγιο Πνεύμα, πηγή της νέας εν τη Εκκλησία ζωής 
Η αγάπη συνδέεται με την Εκκλησία και πηγάζει από αυτήν 
Αδύνατη η προσωπική τελείωση χωρίς την ενότητα εκάστου στο Σώμα της Εκκλησίας 
Ο κομβικός ρόλος της Εκκλησίας στην πραγμάτωση της χριστιανικής ζωής 
Χριστιανός στην Καινή Διαθήκη σημαίνει μόνο να είσαι μέλος της Εκκλησίας 
Η ιεραρχική δομή του εκκλησιαστικού σώματος 
Άγιος Κυπριανός Καρθαγένης: Αίρεση και σχίσμα σημαίνει έλλειψη αγάπης, χωρισμός από την Εκκλησία 
Ο μακάριος Αυγουστίνος: Δεν υπάρχει αγάπη ούτε σωτηρία εκτός Εκκλησίας.
Αχώριστος ο Χριστιανισμός από την Εκκλησία 
Που οδηγεί ο χωρισμός του Χριστιανισμού από την Εκκλησία. Η αυθαίρετη και κακόβουλη 
ερμηνεία της Καινής Διαθήκης 
Ο «Χριστιανισμός» παραποιεί το πρόσωπο του Θεανθρώπου 
Το νόημα της Θείας Ενσαρκώσεως 
Ο μη εκκλησιαστικός Χριστιανισμός του Λέοντος Τολστόι 
Ο θρυμματισμός του Προτεσταντισμού 
Παγκόσμιος χριστιανικός φοιτητικός Σύνδεσμος και μια… παγκόσμια θρησκεία!
Η φιλαυτία αλλοιώνει το ιδεώδες της εκκλησιαστικής ζωής
Άγιος Ειρηναίος: Αλήθεια μόνο στην Εκκλησία
Έρευνες για τον «Χριστιανισμό» και τη «θρησκεία» – «Θεοαναζήτηση»
Αληθινή ανάπαυση μόνο στη ζωή της Εκκλησίας
Ανάγκη ανοικτής ομολογίας της πίστεώς μας στην Εκκλησία

2. Ενότητα του χριστιανικού ιδεώδους 
(Γράμμα σε φίλο) 
Προκατάληψη εναντίον του μοναχισμού 
Ένα για όλους το ιδεώδες της τελειότητος, ένας ο άμεσος προορισμός
Ο ιερός Χρυσόστομος: Ο Χριστός απαιτεί τα ίδια και από τους μοναχούς και από τους κοσμικούς
Το «μέτρο ηλικίας του πληρώματος του Χριστού» και ο «Τραπεζικός Οίκος του Πάπα»!
«Άρνηση του κόσμου» και άσκηση
Υπακοή και ακτημοσύνη για όλους
Παρθενία και σωφροσύνη
Η αγαμία ηθικά δεν υπερέχει του γάμου. Η αξία και η θέση του γάμου κατά τους ιερούς Κανόνες
Η άσκηση απαραίτητη και στους μοναχούς και στους κοσμικούς
Άδικη και επιπόλαιη η δυσφήμιση του μοναχισμού
Ένα επί μέρους συμπέρασμα για την ισότητα των δύο οδών
Τότε… γιατί ο μοναχισμός; Το νόημα των μοναχικών υποσχέσεων
Γιατί υπάρχουν ποικίλα μοναχικά Τυπικά
Η μοναχική ζωή καταλληλότερη για την ευαρέστηση του Θεού
Η προσωπική εμπειρία πείθει για την πλήρη χάριτος μοναχική ζωή
Η Χάρις της Ακολουθίας της μοναχικής κουράς
Ωφέλιμες για τους μοναχούς οι επιθέσεις των κοσμικών
Αγάπη και στήριξη προς κάθε νέο που διαλέγει τη μοναχική ζωή
Ουράνια χαρά μετά τη μοναχική κουρά
3. Επιστήμη και ζωή

4. Γράμμα τρίτο
Ο καθεδρικός ναός της Κολωνίας
Εσωτερικό του καθεδρικού ναού της Κολωνίας
Τμήμα του εσωτερικού του ναού της Λαύρας του Αγίου Σεργίου
Εσωτερικό του ναού της Λαύρας του Αγίου Αλεξάνδρου Νέφσκι
Το εσωτερικό της Fraukirchen στη Δρέσδη
5. Γράμμα Τέταρτο
Ορθόδοξη Λατρεία
6. Για μια «κεφάτη» φιλανθρωπία
Με λόγια κάποιων άλλων


ΑΓΟΡΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΕΔΩ


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλιά σας είναι ευπρόσδεκτα όταν διατυπώνονται με ευπρέπεια και ευγένεια.