Πέμπτη, 10 Μαρτίου 2011

Για άλλη μια φορά άξιος συγχαρητηρίων ο Σεβασμιώτιατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς





Επιστολή του Μητροπολίτη Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμά προς τον «Σκάι», που αφορά την διαστρέβλωση της Εξόδου του Μεσολογγίου.
H Έξοδος του Μεσολογγίου ήταν αποτέλεσμα του ελληνορθοδόξου ήθους 

Επιστολή προς τον Τηλεοπτικό Σταθμό «Σκάι» απέστειλε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς, με την οποία εκφράζει την λύπη του και την έντονη διαμαρτυρία του, γιατί στο έκτο (6ο) επεισόδιο της σειράς «1821», με τίτλο «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» αποσιωπάται πλήρως η προσφορά και η θυσία του ιερού κλήρου με επικεφαλής τον Επίσκοπο Ρωγών Ιωσήφ.

Το κείμενο της επιστολής είναι το ακόλουθο:

Κύριε Διευθυντά,
Την Τρίτη 01-03-2011 προεβλήθη από τον Τηλεοπτικό Σταθμό «ΣΚΑΪ» ένα επεισόδιο της σειράς «1821» το οποίο ανεφέρετο μεταξύ άλλων και στην Έξοδο του Μεσολογγίου. Ως επίσκοπος της Ιεράς και ηρωϊκής Πόλεως του Μεσολογγίου και της ιστορικής Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας, εκτός από πολλές απορίες για την ιστορική γνησιότητα γεγονότων και λεχθέντων κατά την παρουσίασι του επεισοδίου, εκφράζω την λύπη μου και την έντονη διαμαρτυρία μου διότι απεσιωπήθη πλήρως η προσφορά της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας όπως και η προσφορά και η θυσία του ορθοδόξου ιερού κλήρου με επικεφαλής τον Επίσκοπο Ρωγών Ιωσήφ.

Ζούμε στο Μεσολόγγι, πατάμε το ίδιο χώμα που εκείνοι έβαψαν με το μαρτυρικό τους αίμα, βλέπουμε τις ντάπιες στις οποίες έστεκαν όρθιοι, αλύγιστοι, γενναίοι και εμψύχωναν τους μαρτυρικούς αγωνιστές της Εξόδου.


Υπάρχουν οι Ιεροί Ναοί στους οποίους συγκέντρωναν τους υπερασπιστές του Μεσολογγίου, διασώζονται ο Τίμιος Σταυρός με τον οποίο ευλογούσε ο Ρωγών Ιωσήφ τους εξοδίτες και τα άγια Ποτήρια με τα οποία τους κοινωνούσε.

Ο Ιωσήφ, Επίσκοπος Ρωγών και Κοζύλης, ήταν η ψυχή του Αγώνος. Λειτουργούσε, εξομολογούσε και μετέδιδε τα Άχραντα Μυστήρια στους Ελεύθερους Πολιορκημένους μαζί με τους αγωνιστές κληρικούς και συμμάρτυρές του. Αυτός κατέστρωσε το αναλυτικό σχέδιο της Εξόδου, όπως μαρτυρεί ο αυτόπτης μάρτυς Νικόλαος Κασομούλης.

Ο επίσκοπος Ιωσήφ ανατινάχθηκε ηρωικά στον Ανεμόμυλο κατά την είσοδο των Τουρκοαιγυπτίων. Οι εισβολείς τον βρήκαν ημιθανή μετά την έκρηξη και τον θανάτωσαν με μαρτυρικό τρόπο.

Ελάτε να δείτε τον τόπο του μαρτυρίου του, αλλά και τον τόπο της θυσίας του μεγάλου εθνομάρτυρος του Μεσολογγίου Χρήστου Καψάλη.
Τέτοιες μορφές και τόσο μεγάλη θυσία, θα έπρεπε να προβάλλονται στην εποχή μας κατά την οποία ηθελημένα η αθέλητα, στερούμε τους νέους μας από αληθινά πρότυπα, αξίες και ιδανικά.

Γιατί άραγε οι υπεύθυνοι του ΣΚΑΪ και μάλιστα πανεπιστημιακοί διδάσκαλοι δεν... βρήκαν ούτε μία λέξη να πουν για τις μαρτυρικές μορφές του Ρωγών Ιωσήφ και των άλλων κληρικών;

Η ηρωική αντίσταση των Ελευθέρων Πολιορκημένων και η Έξοδος του Μεσολογγίου ήταν αποτέλεσμα του ελληνορθοδόξου ήθους το οποίο καλλιέργησαν κατά την διάρκεια της τουρκοκρατίας ο μεγάλος μας συντοπίτης Ισαπόστολος, Εθναπόστολος και Ιερομάρτυς Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, αλλά και όλοι οι κληρικοί και μοναχοί του δούλου Γένους μας.

Δόξα τω Θεώ. Μιλάνε για την αλήθεια αυτή εκείνοι που έχυσαν το αίμα τους για την ελευθερία της Πατρίδος.

Ο Εθνικός μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός, στο δοκίμιο το οποίο συνοδεύει το ποιήμά του «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι», γράφει εμπνεόμενος από το Μεσολόγγι ότι τα δύο μεγάλα ιδανικά για κάθε άνθρωπο είναι η Πίστη στον Χριστό και η Πατρίδα.
Αυτά χρειάζεται ο λαός μας για να ορθοποδήσει σε περίοδο πνευματικής κρίσεως, πάντα και σήμερα.

Κύριε Διευθυντά,

Η άρνηση της πίστεως στον Σωτήρα Χριστό, η άρνηση της Ορθοδόξου Πίστεως και της Εκκλησίας μας, η περιφρόνηση των ιδανικών και των αξιών, η διαστρέβλωση της γνησίας Ιστορίας και της γνησίας φιλοπατρίας, βλέπουμε που μας οδηγεί.

Ας μην εθελοτυφλούν μερικοί…

Ας αφήσουν το ηρωικό Μεσολόγγι να ζη την γάργαρη Ιστορία του, να κρατάει ανόθευτη την ορθόδοξη και την εθνική του Παράδοση, να διδάσκει και να μεταλαμπαδεύει τα γεγονότα της Εξόδου, όπως ακριβώς έγιναν, στους νέους βλαστούς μας, να ευγνωμονεί τον ελευθερωτή Κύριο και Θεό μας και να δέχεται την Χάρι Του.

Σας ευχαριστώ πολύ, Διατελών,

Μετ ευχών
† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΚΟΣΜΑΣ

kosmasaitolos.blogspot.com
(Αναδημοσίεση απο το αδελφικό μας ιστολόγιο"Αναβάσεις"  )

Μετά την  αξιέπαινη  αυτή επιστολή  του  λεβέντη  Επισκόπου μας, θεωρούμε ως ελάχιστη  υποχρέωση να παραθέσουμε  ένα μικρό απόσπασμα  απο   αυτό  το μεγάλο για την ανθρωπότητα  παράδειγμα  Ελληνορθόδοξης  ανδρείας και  πατριωτισμού  όπως το παρουσιάζει περιεκτικά  ο κ. Κ. Χολιαστός   στο http://www.agrino.org.
Στο απόσπασμα αυτό  περιγράφεται ότι αποσιωπήθηκε σκοπίμως απο  τον "άμβωνα της Νέας Εποχής"  δηλαδή  την τηλεόραση  (εν προκειμένω του ΣΚΑΪ) .Θα διαβάσετε  λοιπόν   τι  είπε  στο ποίμνιό του  ο Επίσκοπος Ιωσήφ  όταν αποφάσισαν  κλήρος και λαός ομόφωνα την  ηρωική έξοδο.
Απο αυτό το μικρό απόσπασμα    θα καταλάβετε  το   δίκαιο των  όσων αναφέρει  στην επιστολή του  ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης  Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς.







 
 
Οι αρχηγοί τής φρουράς τήν 6ην Απριλιου 1826 συνήλθον εις σύσκεψιν υπό τήν προεδρίαν τού επισκόπου Ρωγών Ιωσήφ εις τήν πλατείαν τής Αγίας Παρασκευής, διά νά αποφανθούν περί του πρακτέου.  Η έξοδος απεφασίσθη ομοφώνως καί πρός τούτο εστάλησαν οι αγγελιοφόροι Πάνος Λαδιάς καί Κώστας Κανάτας νά ειδοποιήσουν τόν εν Δερβεκίστη στρατηγόν Γεώργιον Καραϊσκάκην νά ευρίσκεται τήν νύκτα τού ΄΄Λαζάρου΄΄ πρός τήν Κυριακήν των Βαΐων μετά του σώματός του εις τήν μονήν τού Αγίου Συμεώνος, διά νά τούς ενισχύση κατά τήν στιγμήν τής εξόδου.  Ο εκ τών αγγελιοφόρων Κανάτας κατώρθωσε νά φθάση εις τόν Καραϊσκάκην καί νά επανέλθη, κομίζων τήν πληροφορίαν ότι ο στρατηγός θά είναι εις τήν μονήν τού Αγίου Συμεώνος τήν ορισθείσαν νύκτα πρός επικουρίαν των.  Τήν απάντησιν τού Καραϊσκάκη ήκουσαν εις τό μέγα πολεμικόν συμβούλιον όλοι οι αρχηγοί σωμάτων καί οι πρόκριτοι.  Τότε ερρίφθη η ιδέα νά σφαγούν τά γυναικόπαιδα, αλλ΄ ο επίσκοπος Ρωγών Ιωσήφ, μέ ένα υπέροχον λόγον του, απέτρεψε τήν σκέψιν ταύτην, τήν οποίαν υπέδειξεν ο ηρωικός πυροβολητής Γουρνάρας.  Ο Χρήστος Καψάλης εδήλωσεν ότι αυτός μέ πάντα μή δυνάμενον νά εξέλθη μετά τών φαλάγγων θά εύρη τόν θάνατον, ανατινάσσων τό εις τήν οικίαν του φυσιγγιοδετείον, όπου υπήρχε μεγάλη ποσότης πυρίτιδος.
Η απόφασις τής Εξόδου διετυπώθη καθ΄ υπαγόρευσιν τού επισκόπου Ρωγών Ιωσήφ εις πρακτικόν μέ γραμματέα τόν Μικ. Κασομούλην καί υπεγράφη υφ΄ όλων.  Το μνημειώδες αυτό έγγραφον έχει, μέ τήρησιν τής γραφής του, ως εξής:

Ο Επίσκοπος Ρώγων.
΄΄Εν ονόματι τής Αγίας Τριάδος.  Βλέποντες τόν εαυτόν μας, τό στράτευμα καί τούς πολίτας, εν γένει μικρούς καί μεγάλους παρ΄ ελπίδα εστερημένους από όλα τά κατεπείγοντα αναγκαία τής ζωής πρό 40 ημέρας καί ότι επληρώσαμεν τά χρέη μας ως πιστοί στρατιώται τής πατρίδος εις στενήν πολιορκίαν ταύτην καί ότι, εάν μίαν ημέραν υπομείνωμεν περισσότερον, θέλομεν αποθάνει όρθιοι εις τούς δρόμους όλοι.  Θεωρούντες εκ τού άλλου ότι μάς εξέλιπεν κάθε ελπίς βοηθείας καί προμηθείας τόσον από τήν θάλασσαν καθώς καί από τήν ξηράν, ώστε νά δυνηθώμεν νά βαστάξωμεν, ενώ ευρισκόμεθα νικηταί τού εχθρού, αποφασίσαμεν ομοφώνως: Η έξοδος μας νά γίνη βράδυ εις τάς δύο ώρας τής νυκτός 10 Απριλίου, ημέρα Σάββατον καί ξημερώνοντας τών Βαΐων, κατά τό εξής σχέδιον, ή ελθη ή δέν έλθη βοήθεια.
Α΄ - Όλοι οι οπλαρχηγοί από τήν Δάμπιαν τού Σταρνάρη έως εις τήν Δάμπιαν τού Μακρή, μέ τούς υπό τήν οδηγίαν των σχηματίζοντας μία κολώνα, νά ριχθούν προσβάλλοντας τήν Δάμπιαν τού εχθρού εις τήν ακρογιαλιάν, εις τό δεξιόν μας.  Η σημαία τού Στρατηγού Νότη Βότζιαρη θέλει μείνει ανοικτή, ως οδηγός τού σώματος τούτου.  Ο Στρατηγός Μαρκής νά τήν συνοδεύση μέ ειδήμονας, όπου γνωρίζουν τόν τόπον.
Β΄ - Όλοι οι Οπλαρχηγοί από τήν Δάμπιαν τού Στρ. Μακρή έως τήν Μαρμαρούν μέ τούς υπό τήν οδηγίαν των, μία κολώνα όλοι, νά ριχθούν εις τόν προμαχώνα αριστερά τών εχθρών.  Ο Στρατηγός Μαρκής, μέ τήν σημαίαν του ανοικτήν θέλει είναι ο οδηγός τού σώματος τούτου αριστερά.
Γ΄ - Διά νά μήν μπερδευθή το Στράτευμα μέ ταίς φαμελλιαίς, δίδεται τό γεφύρι τής Δάμπιας τού Σταρνάρη, καί εκείθεν όλοι οι φαμελλίται, εντόπιοι καί ξένοι, νά ταίς συνοδεύσουν καί νά διαβούν απ΄ εκεί.  Τέ δέ άλλα δύο γεφύρια είναι τό μέν διά τήν δεξιάν κολώναν, καί τής Λουνέττας διά τήν αριστεράν.
Δ΄ - Κάθε Οπλαρχηγός γενικά νά αρχίση νά σηκώνη τούς στρατιώτας του, ελθούσης τής ώρας, ανά έναν από τόν προμαχώνα του ώστε ο τόπος νά μή μείνη εύκαιρος έως εις τήν ύστερην ώραν.
Ε΄ - Οι από τήν νήσον Μαρμαρούν, άμα σκοτεινιάση, νά τραβηχθούν από ένας-ένας καί να σταθούν εις τήν Δάμπιαν του Χορμόβα.
ΣΤ΄ - Ο Τζιαβέλας, μέ όλον τό βοηθητικόν σώμα, νά μείνη οπισθοφυλακή.  Αυτός μέ όλους τούς υπ΄ αυτόν θέλει περιέλθει τελευταίως όλον τόν γύρον τού φρουρίου διά νά δώση τήν είδησιν εις όλους καί νά τούς πάρη μαζί του.
Ζ΄ - Τό σώμα τής Κλείσοβας, οδηγούμενον από τούς Οπλαρχηγούς του, νά εξέλθη μέ τά πλοιάρια, εις μίαν τής νυκτός, σιγανά, καί άμα φθάση εις τήν ξηράν νά σταθή έως τάς 2 ώρας όπου θά γίνη τό κίνημα απ΄ εδώ, καί τότε νά κινηθή καί αυτό.
Η΄ - Ο τόπος, τό σημείον τής διευθύνσεώς μας, θέλει είναι ο Άγιος Συμεός.  Οι οδηγοί θέλουν προσέχει νά συγκεντρωθούμεν εκεί όλοι.
Θ΄ - Οι λαγουμτζήδες νά βάλουν εις τά φυτίλια φωτιά, λογαριάζοντας νά βαστάξουν μετά τήν έξοδόν μας μία ώρα επέκεινα.  Τό ίδιον νά οδηγηθούν καί οι εις τάς πυριτοθήκας ευρισκόμενοι ασθενείς καί χωλοί.  Ηξεύραμεν όλοι τόν Καψάλην ότι δεν έχει ανάγκην οδηγίας.
Ι΄ - Επειδή θά πληγωθούν καί πολλοί εξ ημών εις τόν δρόμον, κάθε σύνδροφος χρεωστεί νά βοηθή τόν πληγωμένον καί νά παίρνη σηκώνων καί τά άρματά του, καί εάν δέν είναι εκ τού ιδίου σώματος.
ΙΑ΄ - Απαγορεύεται αυστηρώς κανένας νά μή αρπάξη άρμα συντρόφου του εις τόν δρόμον, πληγωμένου ή αδυνάτου, αργυρούν ή σιδηρούν και φύγη.  Όπου φανή ένοχος τοιούτος, μετά τήν σωτηρίαν μας θέλει δίδει τό πράγμα οπίσω καί θέλει θεωρείσθαι ως προδότης.
ΙΒ΄ - Οι φαμελλίται όλοι, άμα προκαταλάβουν τούς δύο προμαχώνας, καί αι άλλαι αι δύο κολώνας, θέλουν κινηθή αμέσως, ώστε νά περιστοιχηθούν από τήν οπισθοφυλακήν.
ΙΓ΄- Κανένας νά μή ομιλήση ή φωνάξη τήν ώραν τής εξόδου μας, έως ότου νά πέση τό δουφέκι εις τό ορδί τού Κιουταχή από τήν βοήθειαν οπού περιμένομεν καί εάν, κατά δυστυχίαν, δέν έλθουν βοήθειαι οι όπισθεν πάλιν θέλουν νά κινηθή αμέσως, όταν κινηθούν αι σημαίαι.
ΙΔ΄ - Όσοι των αδυνάτων καί πληγωμένων επιθυμούν νά εξέλθουν καί δύνανται, νά ειδοποιηθούν από τά σώματά των τούτο.
ΙΕ΄ - Τά μικρά παιδιά όλα νά τά ποτίσουν αφιόνι οι γονείς, άμα σκοτιδιάσει.
ΙΣΤ΄ - Τό μυστικόν θέλει τό έχομεν: ΄΄Καστρινοί καί Λογγίσιοι΄΄.
ΙΖ΄ - Διά νά ειδοποιηθούν όλοι οι αξιωματικοί τό σχέδιον επιφορτίζεται ο Νικόλαος Κασομούλης γραμματεύς τού Νικολάου Στουρνάρη νά περιέλθη από τώρα τά διάφορα σώματα νά τούς τό διαβάση ιδιαιτέρως εις τόν καθέναν.  Εάν δέ εις αυτό τό διάστημα άξαφνα φανή ο στόλος μας διά θαλάσσης πολεμών καί νικών νά μείνωμεν έως ότου ανταποκριθούμεν μετ΄ αυτού΄΄.
Ο επίσκοπος Ιωσήφ τότε βοηθούμενος από τόν αρχιμανδρίτην Ζαλογγίτην καί τούς ιερείς Πλατύκαν, Βάλβην και Αγλύκαντον εκοινώνησε τών Αχράντων Μυστηρίων όλους τούς κατοίκους τής πόλεως, ανερχομένους εις 10.500, τήν παραμονήν τής Εξόδου.  Οι ασθενείες, οι τραυματίαι καί τά γυναικόπαιδα απεχωρίσθησαν μέ σπαραξικαρδίους σκηνάς από τούς πατέρας, συζύγους και αδελφούς των.  Πολλαί γυναίκες μέ ανδρικάς στολάς μετέσχον τών φαλάγγων, αι οποία υπό τήν ηγεσίαν τών στρατηγών Δημήτριου Μακρή, Κίτσου Τζαβέλα καί Νότη Μπότσαρη εξήλθον κατά τό μεσονύκτιον διά τριών γεφυρών τεθείσων επί τών κανονοστασίων Λουνέττας, Ρήγα καί Μονταλεμπέργ. 


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Η εγκυκλοπαίδεια:
Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικών Λεξικόν ΄΄Ηλίου΄΄, Τόμος ΙΔ΄, Εκδότης-Διευθυντής: Ιωάννης Δ. Πασσάς, σελ. 511-517.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλιά σας είναι ευπρόσδεκτα όταν διατυπώνονται με ευπρέπεια και ευγένεια.