Τρίτη, 24 Νοεμβρίου 2009

ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΥ Κ. Ν ΜΑΡΙΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ Ε.Δ.Α.Δ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΕΠΙΔΙΩΚΟΥΝ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΛΩΝ





 
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
 ...η τοποθέτηση ενός συμβόλου θρησκευτικού σε δημόσιο χώρο δεν θα υπερέβαινε τα περιθώρια εκτιμήσεως κάθε Κράτους... δοθέντος ότι στην Ευρώπη υπάρχει ποικιλία στάσεων έναντι του ζητήματος αυτού όπως π.χ. στην Ελλάδα...


Τα θρησκευτικά σύμβολα στα σχολεία 

Αναστάσιος Μαρίνος | Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2009
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=46&ct=72&artid=281379&dt=22/11/2009
Από τη Μεταπολίτευση και μετάξεκίνησε μια προσπάθεια χωρισμού της Εκκλησίας από το Κράτος, όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής απευθυνόμενος στον τότε Αρχιεπίσκοπο Μακαριστό Σεραφείμ, είπε χαρακτηριστικά: «Θα χωρίσουμε τα τσανάκια μας». Τελικώς, τέτοιος χωρισμός δεν θεσπίστηκε καίτοι έγινε μία εξ υφαρπαγής απόπειρα προς τούτο από τον συντακτικό νομοθέτη του 1974, η οποία απέτυχε. Πολλοί όμως ήσαν εκείνοι, νομικοί και μη, που εξακολούθησαν να επαναφέρουν το ζήτημα αυτό εξ αφορμής διαφόρων θεμάτων όπως ο πολιτικός γάμος, ο θρησκευτικός όρκος, η διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών στα σχολεία κ.ά. Προσφάτως ετέθη εκ νέου το ζήτημα της απομακρύνσεως των θρησκευτικών συμβόλων (Εσταυρωμένου, Εικόνων) από τις σχολικές αίθουσες διδασκαλίας και από άλλους δημόσιους χώρους όπως οι αίθουσες συνεδριάσεως των Δικαστηρίων, εξ αφορμής μιας αποφάσεως του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ). Ειδικότερα, ενώπιον του ιταλικού Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) προσέφυγε μία ιταλίδα μητέρα η οποία θεώρησε ότι θίγεται η συνείδηση των παιδιών της λόγω της υπάρξεως του Εσταυρωμένου στις αίθουσες του σχολείου όπου φοιτούσαν.

Το ιταλικό ΣτΕ απέρριψε το αίτημά της, κάνοντας δεκτό ότι η ύπαρξη του Εσταυρωμένου στις σχολικές αίθουσες δεν αντιβαίνει προς τις αρχές του λαϊκού κράτους (σ.σ.: ως λαϊκό ορίζεται το Κράτος στο οποίο υπάρχει πλήρης διαχωρισμός μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας). Κατά της αποφάσεως αυτής, η μητέρα προσέφυγε ενώπιον του ΕΔΑΔ το οποίο με την από 3.11.2009 απόφασή του, ανέτρεψε την απόφαση του ιταλικού δικαστηρίου και δέχτηκε, καταδικάζοντας την Ιταλία, ότι πρέπει να αφαιρεθούν τα θρησκευτικά σύμβολα από τις αίθουσες των σχολείων.

Ηδη πολλοί είναι αυτοί που ζητούν να τύχει εφαρμογής και στην Ελλάδα η ως άνω απόφαση του ΕΔΑΔ. Εχω τη γνώμη ότι τέτοια εφαρμογή δεν είναι δυνατή για τον λόγο που εκθέτω κατωτέρω:

Το ΕΔΑΔ έκρινε την υπόθεση αυτή, εν όψει του καθεστώτος σχέσεων Εκκλησίας και Πολιτείας το οποίο ισχύει στην Ιταλία, δηλαδή του πλήρους χωρισμού τους (λαϊκό κράτος). Αντίστοιχο καθεστώς υπάρχει και στη Γαλλία.

Σε ένα τέτοιο (λαϊκό) κράτος η ανάρτηση των Εικόνων και του Σταυρού στα σχολεία αποτελεί παραβίαση της αρχής της θρησκευτικής ουδετερότητας την οποία οφείλει να τηρεί ένα λαϊκό Κράτος. Η ερμηνεία αυτή της συγκεκριμένης αποφάσεως του ΕΔΑΔ (Ευρωπαϊκό  Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων) προκύπτει από το ίδιο το κείμενό της. Ετσι, στην υπ΄ αριθμ. 30 σκέψη αυτής ορίζονται τα εξής: 
«Με την επιβολή της υποχρεώσεως να εκτίθεται ο Εσταυρωμένος στις σχολικές αίθουσες διδασκαλίας, το Κράτος προσδίδει στη Ρωμαιοκαθολική θρησκεία μια προνομιακή θέση...» και τούτο απαγορεύεται διότι «...η έννοια του λαϊκού Κράτους σημαίνει ότι το Κράτος πρέπει να παραμένει ουδέτερο και να τηρεί ίσες αποστάσεις έναντι των θρησκειών και δεν επιτρέπεται να θεωρείται ότι ευρίσκεται πλησιέστερα προς ορισμένους πολίτες σε σχέση με άλλους εξ αυτών».


Ρητώς δε δέχεται (βλ. σκέψη 38) ότι 
«...οι εθνικές Αρχές έχουν ένα ευρύ πλαίσιο εκτιμήσεως επί θεμάτων συνθέτων και ευαίσθητων, συνδεδεμένων στενώς με την πνευματική καλλιέργεια και την ιστορία...» και υπό την έννοια αυτή, συνεχίζει η απόφαση, 
«...η τοποθέτηση ενός συμβόλου θρησκευτικού σε δημόσιο χώρο δεν θα υπερέβαινε τα περιθώρια εκτιμήσεως κάθε Κράτους... δοθέντος ότι στην Ευρώπη υπάρχει ποικιλία στάσεων έναντι του ζητήματος αυτού όπως π.χ. στην Ελλάδα όπου για όλες τις πολιτικές και στρατιωτικές τελετές προβλέπεται η ενεργός συμμετοχή ενός λειτουργού της Ορθόδοξης λατρείας επί πλέον δε τη Μεγάλη Παρασκευή υπάρχει εθνικό πένθος και όλα τα γραφεία και τα εμπορικά καταστήματα είναι κλειστά όπως ακριβώς στην Αλσατία» (σ.σ.: στη γαλλική επαρχία Αλσατίας και Λωραίνης δεν ισχύει καθεστώς λαϊκού Κράτους).

Εν προκειμένω, στην Ελλάδα και με βάση τα οριζόμενα στο ελληνικό Σύνταγμα, δεν θεσπίζεται χωρισμός Κράτους από την Εκκλησία ούτως ώστε να κάνουμε λόγο για λαϊκό κράτος και συνεπώς για υποχρέωση τηρήσεως θρησκευτικής ουδετερότητος εκ μέρους της Πολιτείας, και κατ΄ επέκτασιν, για απαγόρευση αναρτήσεως θρησκευτικών συμβόλων σε δημόσιους χώρους. Αντιθέτως μάλιστα, το ίδιο το Σύνταγμα επιβάλλει τη διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών στα σχολεία κατά το ορθόδοξο χριστιανικό δόγμα, όπως έχει άλλωστε δεχθεί και το Συμβούλιο της Επικρατείας (βλ. ΣτΕ 3356/1995). Ούτως έχει το ζήτημα και οι διατυπώσαντες αντίθετη άποψη, όπως το Ελληνικό Παρατηρητήριο του Ελσίνκι, υπέπεσαν σε λάθος βαρύ. Ατυχώς, η λανθασμένη αυτή άποψη έχει υιοθετηθεί και από καθηγητή μιας εκ των Νομικών μας Σχολών.

Αναρωτιέμαι λοιπόν πώς είναι δυνατόν και υπό ποίαν έννοιαν θα εφαρμοσθεί η απόφαση αυτή του ΕΔΑΔ στην Ελλάδα; Εξάλλου η εφαρμογή της ενδέχεται να έχει και άλλες συνέπειες: Μήπως δηλαδή θα πρέπει να αφαιρέσουμε και τον Σταυρό από τη σημαία; Με ανάλογηνοοτροπία όλα να τα περιμένει κανείς...

Ο κ. Αναστάσιος Ν. Μαρίνος είναι διδάκτωρ Νομικής, αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας ε.τ.  

ΚΥΡΙΕ ΚΑΣΤΑΝΙΔΗ. ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΚΤΕΘΕΙΤΕ ΠΑΛΙ, ΕΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ  ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΡΘΡΟ


Το  άρθρο του κ. Μαρίνου  θα προσπαθήσουμε να το στείλουμε στον κ. Χάρη Καστανίδη  ο οποίος απαντώντας σε σχετική ερώτηση στο κοινοβούλιο είπε :
"...αν η Ιταλία προσφύγει ανεπιτυχώς κατά της απόφασης (του ΕΔΑΔ εννοεί),τότε η Ελλάδα  θα συμμορφωθεί αφού δεν είμαστε σε θέση να πληρώνουμε πρόστιμα " αμέσως μετά εξέφρασε την βεβαιότητα ότι  "θα βρεθεί μια λύση  σε συνεννόηση με την εκκλησία".
Μην  βιάζεστε κ. Καστανίδη  να  αποκαθηλώσετε τις εικόνες και τους Σταυρούς ,διαβάστε πρώτα τί λεει για την Ελλάδα η απόφαση του ΕΔΑΔ που αφορούσε την Ιταλία.  

Όταν ο κ. Υπουργός ,ρωτήθηκε για το άν θα πρέπει να αποκαθηλώσουμε τον Σταυρό και απο την Ελληνική  Σημαία  απήντησε :"...Με όλα τα παραπάνω που άκουσα , νόμισα ότι είμαι υπουργός  προστασίας των συμβόλων".
Εμείς του υπενθυμίζουμε ότι κατά το Σύνταγμα, ο λόγος που ο κ. Καστανίδης και κάθε  Καστανίδης είναι υπουργός είναι αυτός ακριβώς τον οποίο λοιδωρεί,δηλαδή να προστατεύει τα σύμβολα και όσα εκείνα συμβολίζουν.Όταν ένας υπουργός εκπληρώνει τον πρωταρχικό αυτό ρόλο, τότε και μόνο μπορεί να υπηρετήσει με εντιμότητα και πατριωτισμό το κοινό συμφέρον και την Δημοκρατία.

2 σχόλια:

  1. πραγματι υπάρχει αμάθεια και μη δομημένη σκέψη από την ελληνική πολιτεία, ώστε είναι αδύνατη η υπεράσπιση των εθνικών μας δικαίων, όπως και να έχει πέρα από νομικά επιχειρήματα ο τρόπος συμετοχής μας στην ευρωπαική ένωση, αν δηλαδή συμετέχουμε σε μια συμαχία ανεξαρτήτων κρατων, ή είμαστε κομμάτι ενός υπερκράτους με κεντρική διοίκηση, είναι θέμα πολητικό και ελεύθερης βούλησης του ελληνικού λαού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Βεβαια όλα αυτά τα χρόνια μεθοδευτηκαν αλλαγες στη δομη της ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας γενικότερα, έτσι ώστε η ανεξάρτητη πολητική μας βούληση να μην υφίσταται πλέον. Είναι χαρακτηριστική η παλαιότερη κατεύθυνση της Ε.Ο.Κ. που εκδηλονόταν με θέσεις για την μείωση του αγροτικού και κτηνοτροφικού πληθησμού της χώρας προς άλλες μορφές εργασίες κυρίως παροχής υπηρεσιών. Όλα αυτά διευκολύνθηκαν με τή δημιουργία ενός κράτος δημόσιων εργολάβων που αφαίμαξαν την παραγωγικοί οικονομία και αύξασαν το δημόσιο χρέος της χώρας. Η επιδοτήσεις δε στον αγροτικό και κτηνοτροφικό τομέα κατέστησαν αυτούς μη παραγωγικούς τομείς και υποχείριους της Ε.Ε. και την εν δυνάμει κατα βούληση δημιουργίας κρίσεων με την παροχή ή όχι επιδοτήσεων. Όλα αυτά ήταν γνωστά και προαναγγελμένα, η έλειψη όμως εγρήγορσης από το ελληνικό κράτος και η απάθεια της ελληνικής κοινωνίας με τα πολητικά πράγματα, χωρίς ικανότητα ανάλυσης οδήγησαν στην πλήρης εξάρτησή μας από την Ε.Ε. με ότι αυτό συνεπάγεται. (Αυτά σε απάντηση του προηγούμενου σχολίου). Τώρα μένει μόνο η γκρίνια και τίποτα άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλιά σας είναι ευπρόσδεκτα όταν διατυπώνονται με ευπρέπεια και ευγένεια.